کد مطلب:119084 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:292

آیه تبلیغ











یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمك من الناس ان الله لا یهدی القوم الكافرین:[1].

ای رسول ابلاغ كن آنچه از جانب پروردگارت ماموری، كه اگر ابلاغ نكنی رسالتت را انجام نداده ای. خدا تو را از مردم حفظ می كند، كه خدا گروه كافران را هدایت نمی كند.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در بخشی از خطبه ی غدیریه چنین فرمود: از جانب پروردگار به من ابلاغ شده كه اگر آنچه به من دستور داده شده است به مردم نرسانم رسالتم را انجام نداده ام. خداوند ضمانت فرموده كه مرا از حوادث (احتمالی) حفظ فرماید، كه او كافی و كریم است. آن چیزی كه به من وحی شده این است:

بسم الله الرحمن الرحیم، یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیك من ربك (فی علی صلوات الله و سلامه علیه) و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمك من الناس:

به نام خداوند بخشاینده ی مهربان

ای پیامبر، آنچه از پروردگارت (درباره ی علی بن ابیطالب علیه السلام) به تو نازل شده به خلق برسان و اگر نكنی پیام وی را نرسانیده ای و خدا تو را از مردم حفظ می كند.

ای مردم، من در تبلیغ این امر مهم كوتاهی نكردم و سبب نزول این آیه را برای شما بیان می كنم. بارها جبرئیل بر من وارد شد و پیغام پروردگار را رسانید كه در این مكان معین آن پیام را برسانم. صاحب هر نژاد بداند كه علی بن ابیطالب علیه السلام برادر من و وصی و جانشین من است. او امام بعد از من و نازل منزله ی من همانند هارون در كنار

[صفحه 38]

موسی است، مگر آنكه علی بعد از من پیامبر نیست، بلكه او سرپرست شما بعد از خدا و رسول است.[2].


صفحه 38.








    1. سوره ی مائده، آیه ی 67.
    2. آیات الولایه، سید كاظم ارفع، ص 112.